Sport: Te moe om te sporten

02-04-2021

Sport is een intensieve vorm van bewegen. Het heeft tal van gezondheidsvoordelen en zorgt voor meer fysieke én mentale energie. Maar wat als sporten niet lukt omdat je te moe bent.

 

De gezondheidsvoordelen van sport 

Een actieve leefstijl heeft veel voordelen voor onze gezondheid. Dit is ook logisch want we hebben als mens altijd veel moeten bewegen om te kunnen overleven en het hoort daarom bij ons ontwerp. Een tekort aan beweging is onlogisch voor ons lichaam en is schadelijk voor de gezondheid. 

Een actieve leefstijl heeft de volgende voordelen voor onze gezondheid:

o    versterkt jouw spieren
o    verhoogt de aanmaak van mitochondriën (energiefabrieken in onze cellen)
o    maakt je gevoeliger voor insuline
o    vermindert ontsteking
o    verbetert de doorbloeding
o    vermindert stress
o    verhoogt de afgifte van gelukshormonen

Om een idee te krijgen van hoeveel beweging nodig is gezond te blijven: de richtlijn voor volwassenen is minimaal 150 minuten per week matig intensief bewegen (dit zijn activiteiten waarbij de ademhaling iets versneld en hartslaag iets verhoogt) en 2x per week spierversterkende activiteiten. Vaker of intensiever bewegen (door te sporten) levert extra gezondheidsvoordeel op. De grootste gezondheidswinst ontstaat overigens door van inactief iets actiever te worden. 


Ik wil wel maar ik ben te moe om te sporten

Sporten kan lastig zijn als je onvoldoende energie hebt. Als moeheid meer is dan een motivatiedip dan is er iets anders aan de hand. In dat geval is er een verstoring in de productie of de verdeling van energie en de toestemming die jouw hersenen geven om energie te gebruiken voor sport. Uiteraard is het altijd van belang om de intensiteit aan te laten sluiten bij jouw leeftijd, conditie en ervaring.

De meest voorkomende oorzaken van te weinig energie om te sporten zijn:

o    Een teveel aan stress 
o    Een actief immuunsysteem
o    Een disbalans in de hormonen
o    Een tekort aan slaap (van goede kwaliteit)
o    Een tekort aan actief schildklierhormoon
o    Een probleem met bloedsuikerregulatie
o    Een tekort aan nutriënten (zoals magnesium of vitamine B12)
o    Een probleem met de spijsvertering

Al deze factoren kunnen er voor zorgen dat we onvoldoende energie hebben voor sport. In dat geval is het belangrijk om eerst deze oorzaken aan te pakken voordat je meer kunt gaan bewegen of sporten. 


Ik ben juist moe na het sporten

Een normale vermoeidheid na het sporten is natuurlijk niet erg. Het is wel een probleem als je extreem moe bent na het sporten. Het is vooral belangrijk om op je eigen niveau te bewegen én ook goed te herstellen (lees ook het artikel over biofeedback). Met name regelmaat is belangrijk en zo kan je conditie ook beter worden. Op de lange termijn houd dit je juist fit en vitaal. Om goed te herstellen is voeding, ontspanning en slaap essentieel.  


Wat moet ik onthouden?

Sport is een geweldige manier om je fit en energiek te voelen. Het heeft tal van gezondheidsvoordelen. Als sporten niet lukt is het goed om naar de oorzaken te kijken en deze aan te pakken. Er is veel mogelijk met het aanleren van een gezonde leefstijl. De aanpak zou erop gericht moeten zijn om de algemene leefstijl te verbeteren en te zorgen voor een goede aanmaak en verdeling van energie (verminderen stress en tot rust brengen van het immuunsysteem). 

 

 

Over Lifestyle Adventure

Lifestyle Adventure richt zich op actieve mannen en vrouwen die alles uit het leven willen halen, maar moeite hebben om fit en energiek te blijven. 

Ik begeleid je graag om je snel weer fit en energiek te laten voelen. Het is mijn taak als coach en therapeut om de oorzaak van jouw klachten te vinden (welke fysiologische processen verstoord zijn geraakt) en gerichte leefstijlinterventies te adviseren om deze processen weer in balans te brengen. 

Wil je weten of Lifestyle Adventure iets voor jou is? Start met de Lifestylecheck of vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.