Tips voor meer energie (deel 1 van 3): Balans stress en ontspanning

11-12-2020

In de coaching van Lifestyle Adventure staan zes elementen centraal die samen voor een groot deel bepalen hoe fit, relaxed en energiek jij je voelt. In deze reeks artikelen geef ik je concrete tips om aan jouw energieniveau en vitaliteit te werken. In dit eerste deel ga ik in op stress en ontspanning.

Balans tussen stress en ontspanning 
Het verminderen van stress én vermeerderen van momenten van ontspanning is vaak de eerste stap om jouw energieniveau en vitaliteit te verbeteren. Inspanning en ontspanning moeten, aan het eind van de dag of week, in balans zijn. Als we in balans zijn voelen we ons goed en energiek. Als we veel en langdurig stress ervaren worden we moe. En een tekort aan energie beïnvloed bijna alle aspecten van je leven, waaronder je productiviteit, je gewicht en je stemming.

Werkingsmechanisme bij stress en vermoeidheid
Laten we eerst even kort stil staan bij wat er allemaal gebeurt als we te veel en te lang stress hebben.
Bij stress is het sympathisch zenuwstelsel actief en dit zorgt voor de afgifte van adrenaline en cortisol, onze stresshormonen. Het is geen probleem als dit af en toe gebeurt, maar bij langdurige stress raakt de gezonde hormoon- en neurotransmitterbalans verstoord. Deze hormonen en neurotransmitters bepalen voor een groot deel onze fysieke en mentale gezondheid.
Stress zorgt o.a. voor een verminderde aanmaak van energie in de mitochondriën (energiefabrieken in onze cellen). Naast de aanmaak van energie veranderd ook de verdeling van energie. Er zijn twee supersystemen die actief worden bij langdurige stress en deze zijn in staat om alle energie naar zich toe te trekken ten koste van andere delen van het lichaam. Dit zijn het brein en het immuunsysteem.
Wanneer het brein en het immuunsysteem continue actief zijn, worden allerlei mechanismen in werking gesteld om aan energie te komen. Dit heeft tal van negatieve gevolgen. We worden minder gevoelig voor een aantal hormonen (waaronder insuline), de lever raakt overbelast en onze schildklier zal energie niet meer op een juiste manier verdelen. Deze mechanismen spelen een grote rol bij het ontstaan van vermoeidheid en burn-out. Het is eigenlijk logisch dat dit onze slaap, stemming en productiviteit beïnvloed. Langdurige stress is daarmee misschien wel de grootste oorzaak van veel leefstijl gerelateerde gezondheidsklachten. 
Het is dus belangrijk dat je verstandig omgaat met de beschikbare energie en jouw oorzaken van stress aanpakt om overbelasting te voorkomen. Want hoe verder en langer je uit balans bent, hoe onevenredig meer tijd en energie het kost om weer terug in balans te komen. Je moet leren te balanceren tussen inspanning en ontspanning.

Drie tips om in balans te blijven
De volgende tips kunnen je helpen om meer in balans te blijven:

o    Weet wanneer je rust nodig hebt:
De beste manier om een idee te krijgen van je stress- en energieniveau is door te luisteren naar je lichaam. Ben je rustig en vrolijk of juist onrustig en prikkelbaar. Als je dit lastig vindt kun je jouw stressniveau meten door je hartslagvariabiliteit (HRV) te meten. Dit zegt iets over de balans tussen jouw sympathisch zenuwstelsel en jouw parasympatisch zenuwstelsel. Een hoge HRV betekent dat je ontspannen en uitgerust bent. Bij een lage HRV kun je beter even je rust pakken om weer op te laden. HRV is persoonsgebonden en de meting is een momentopname.

o    Wees je bewust van jouw bronnen van stress:
Probeer niet te blijven hangen in stress en onrust. Sta er eens bij stil wat jou stress geeft en probeer een manier te vinden om daar mee om te gaan. Is het een gebrek aan prioriteit (en geen ‘nee’ kunnen zeggen), de overvloed aan informatie of bepaalde gedachten en emoties die (onbewust) voor veel spanning zorgen. Je bewust zijn van de oorzaak van jouw stress is de eerste stap. Daarna heb je de keuze of je het zelf kan oplossen of dat je het moet accepteren (als je er geen invloed op hebt). Pas er voor op om te veel aandacht en energie te steken in het oplossen van een probleem waar je geen invloed op hebt.

o    Zorg dat ontspanning niet onderaan je prioriteitenlijst staat:
Ontspanning staat in onze maatschappij vaak onderaan deze lijst. We zijn vooral gericht op alles wat we nog willen en moeten doen. Plan daarom ook eens ontspanning in je agenda en neem gewoon wat extra rust als je voelt dat je vermoeid bent. Eén manier om een stabieler energieniveau te krijgen is door gedurende de dag regelmatig herstelmomenten in te plannen. Daarin doe je wat rek- en strekoefeningen, haal je een kop thee of maak je een wandeling. En als je het echt goed wilt aanpakken ga je aan de slag met ademhalingsoefeningen of meditatie. 

Samengevat
Verminderen van stress is vaak de eerste stap naar een gezonder leven. Stress zorgt namelijk voor disbalansen in heel het lichaam. Door je stress te verminderen en regelmatig te ontspannen blijven jouw zenuwstelsel en hormonen in balans. 
Je voorkomt een overactief brein, een overactief immuunsysteem en daardoor veel vervelende gezondheidsklachten, zoals slaapproblemen en vermoeidheidsklachten, maar ook stemmings- en spijsverteringsproblemen. 

Hoe kan jij meer ontspanning in je leven integreren?

 

Over Lifestyle Adventure
In het programma Lifestyle Adventure: Boost Your Energy, gaan we op zoek naar de verstoorde werkingsmechanismen die bij jou voor klachten zorgen. Met behulp van de juiste kennis, oefeningen en persoonlijke coachingssessies ga je aan de slag met het optimaliseren van jouw leefstijl. Met als doel jou weer fit, ontspannen en energiek te laten voelen.
Het aanpakken van de oorzaak staat daarbij centraal, niet het bestrijden van het symptoom. Het programma is gebaseerd op de principes van de orthomoleculaire geneeskunde, de psycho-neuro-immunologie én een gezonde dosis avontuur. 
Like mijn Facebookpagina om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen of download de Inspiratiegids voor een snelle kennismaking met de Lifestyle Adventure methode.