Tips voor meer energie (deel 3 van 3): Vitaal door sport en passie

26-12-2020

In de coaching van Lifestyle Adventure staan zes elementen centraal die samen voor een groot deel bepalen hoe fit, relaxed en energiek jij je voelt. In dit artikel ga ik in op de rol van sport en passie. Beide hebben een grote invloed op jouw fysieke én mentale energieniveau.


De gezondheidsvoordelen van sport en beweging
Door te sporten versterk je jouw spieren, verhoog je de aanmaak van mitochondriën, wordt je gevoeliger voor insuline, verminder je ontsteking, verminder je stress en verhoog je de afgifte van onze “gelukshormonen”. Deze zjn een buffer tegen mentale stress en verbeteren je humeur en energie direct. Sporten kan lastig zijn als je onvoldoende energie hebt. In dit geval ligt jouw prioriteit waarschijnlijk eerst bij één van de andere elementen.

Sport en beweging kun je het beste zien als twee verschillende dingen. De richtlijn voor volwassenen is minimaal 150 minuten per week matig intensief bewegen (dit zijn wandelen, fietsen of bijvoorbeeld tuinieren). Te weinig beweging, door een zittende leefstijl, is schadelijk voor de gezondheid. Het leidt o.a. tot een verminderde doorbloeding, waardoor er eerder een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen kan ontstaan. Het is dus zaak om voldoende beweging te integreren in jou leven.

Doen wat voor jou belangrijk is
Naast ontspanning, mindset, slaap, voeding en sport is er nog een ander element dat van groot belang is om energiek en vitaal te voelen. Ik noem het in één woord passie. Eigenlijk gaat het erom dat je zoveel mogelijk geniet van de dingen die je doet.

Het doel van het leven is misschien wel zoveel mogelijk doen wat voor jou belangrijk is, een bijdrage leveren aan de wereld, groeien en vooral ook genieten. Iets doen wat voor jou belangrijk is geeft automatisch energie en vermindert stress. Het is niet vreemd dat je energie krijgt van dingen die belangrijk voor je zijn: deze doen er toe en jouw lichaam geeft toestemming om daar energie aan te besteden. Ook komen er “gelukshormonen” vrij die je goed doen voelen en je energie geven, met name endorfine en serotonine. Dit zijn eigenlijk neurotransmitters die o.a. je stemming bepalen. Een neutraal punt (zonder al te veel stress) is daarvoor niet voldoende. Je krijgt ze door positieve activiteiten, gedachten en emoties. Van passie. Van flow. Deze neurotransmitters zijn ook een buffer tegen stress. Het is daardoor een goede manier om stressbestendiger te worden.

Er is in mijn ogen niets waarbij alle elementen van gezond leven zo goed samenkomen, als tijdens een (vakantie)weekend in de natuur. Lifestyle Adventure is mede gebaseerd op de gedachte dat op avontuur in de natuur alle elementen die van invloed zijn op je energie en vitaliteit als vanzelf samenkomen. 

Vijf tips om energieker en stressbestendiger te worden

o    Sport minimaal twee maal per week:
Of je kiest voor cardio of krachttraining hangt van verschillende factoren af. Het is vooral belangrijk dat je een sport kiest waar je plezier aan beleeft en dat je zorgt voor regelmaat. Bouw sport in het begin altijd rustig op!

o    Integreert beweging in je dagelijke leven:
De kunst is om beweging meer te integreren in jouw dag. Probeer eens kansen te zien in de dingen die je doet om meer beweging te integreren. Bijvoorbeeld een korte wandeling in je pauze of pak de fiets in plaats van de auto als je boodschappen gaat doen.

o    Pak je rust en benut de mogelijkheden van biofeedback voor inzicht:
Na sporten is rust nodig om te herstellen en sterker te worden. Neem die rust ook. Luister naar je lichaam. Je kunt ook gebruik maken van biofeedback om inzicht te krijgen in jouw sport/beweegpatroon en herstel. 

o    Doe regelmatig oefeningen om bewustzijn te vergroten, bijvoorbeeld:
Wat zijn dingen die jij eigenlijk graag zou willen doen maar niet doet? Waarom niet? Zou je hier niet meer van moeten doen. Welke stappen moet je zetten om dit voor elkaar te krijgen? Denk ik kansen en oplossingen.

o    Maak van het aanleren van een gezonde lifestyle een leuk en avontuurlijk proces:
Dit zou je kunnen doen door een eigen gezondheidsweekend in te plannen. Tijdens dit weekend ga je super gezond leven. Neem ook tijd om nieuwe inspiratie op te doen, tot rust te komen en de dingen te doen die belangrijk voor je zijn. 

Samengevat
Zie gezond leven als een proces en avontuur, wees niet te streng maar doe wel je best. Zowel sport als passie zorgen voor de afgifte van gelukshormonen. Plan tijd in voor sport. Plan tijd in voor jouw passie. Het is beide onderdeel van goed voor jezelf zorgen én een belangrijke buffer tegen stress.


Lees ook:
Tips voor meer ENERGIE (deel 1van 3): Balans tussen stress en ontspanning
Tips voor meer ENERGIE (deel 2 van 3): Optimale slaap en voeding